Bedragen x € 1.000
Rekening 2021 | Primitieve begroting 2022 | Actuele begroting 2022 | Rekening 2022 | Verschil Act. begr./Rek. 2022 | ||||||
Lasten | 3.364 | N | 4.847 | N | 6.392 | N | 4.670 | N | 1.722 | V |
Baten | 2.250 | V | 3.487 | V | 4.999 | V | 3.749 | V | 1.250 | N |
Storting reserve | 0 | N | 0 | N | 0 | N | 0 | N | 0 | N |
Onttrekking reserve | 0 | N | 0 | N | 0 | N | 0 | N | 0 | N |
Resultaat | 1.114 | N | 1.360 | N | 1.393 | N | 921 | N | 472 | V |
Leerplicht € 120.000 V
Net als in 2021 heeft de coronapandemie ook in 2022 effect gehad op product leerplicht. Hoewel dit effect kleiner was dan in 2021 blijft het effect vooral zichtbaar in Q1 van boekjaar 2022. In de programmarekening is een voordeel zichtbaar van € 120.000, opgebouwd uit een nadeel op de baten van € 350.000 en een voordeel op de lasten van € 470.000.
Onderwijs € 350.000 V
Door het na-ijleffect van COVID-19 is er voor onderwijsachterstandenbeleid (OAB) minder besteed dan begroot wat een voordeel oplevert van € 350.000. Dit wordt verklaard door een kortere deelname aan het VVE-programma of geen deelname door de coronamaatregelen. De OAB-periode liep van 2019-2022. Voor de nieuwe OAB-periode (2023-2026) zijn nieuwe middelen beschikbaar gesteld. Deze middelen worden aangevuld met 50% van het restant budget oude periode, met als doel vermindering van onderwijsachterstanden. Dit is conform regelgeving. De middelen voor terugbetaling aan het Ministerie staan gereserveerd op de balans.
Op de productgroep Onderwijsondersteuning zijn naast bovenstaand resultaat op lasten, baten en reservemutaties meerdere afwijkingen zichtbaar welke per saldo een neutraal effect hebben op de programmarekening. Deze afwijkingen worden veroorzaakt door vertragingen als gevolg van de coronapandemie. Het betreft Vroegtijdig schoolverlaters € 170.000 en Nationaal Programma Onderwijs € 440.000.