Programmaverantwoording

Veiligheid

Doel programma

Een veilige samenleving in Ede.

Ontwikkelingen in 2022

In 2022 zagen we dat de reeds eerder ingezette ontwikkelingen op het gebied van veiligheid zich verder hebben doorgezet:

  1. Veiligheidsvraagstukken zijn de afgelopen jaren complexer geworden. De rol van de burgemeester is in omvang en politiek-maatschappelijke betekenis toegenomen. De toetsing door de bestuursrechter is mede als gevolg van de toeslagenaffaire strenger geworden. De (juridische) waarborgen die in acht genomen moeten worden stellen hogere kwantitatieve en kwalitatieve eisen aan de gemeentelijke veiligheidsorganisatie.
  2. De maatschappelijke context is sterk aan verandering onderhevig. De onvoorspelbaarheid is toegenomen, er is sprake van een verhard maatschappelijk debat, er is grotere druk op de (lokale) overheid om daadkrachtig op te treden en het vertrouwen in de overheid is afgenomen. De organisatie moet veerkrachtig en weerbaar zijn om hier op in te kunnen spelen.
  3. We zien een veranderend veiligheidsbeeld, er is sprake van een crimechange . De langdurige daling van de traditionele klassieke criminaliteit, zoals woninginbraken, lijkt gestabiliseerd en de toename in digitale criminaliteit, fraude en ondermijning heeft zich voortgezet. Dit vraagt om een andere en meer innovatieve aanpak, omdat de problematiek minder zichtbaar is.

Om de gevolgen van de geschetste ontwikkelingen goed op te kunnen vangen is in 2022 de realisatiekracht van de afdelingen Veiligheid en Toezicht vergroot. Eind 2022 is het nieuwe integrale veiligheidsplan 2023-2026 (IVP) vastgesteld. Het IVP is opgesteld in samenspraak met het College, de gemeenteraad, Politie en het Openbaar Ministerie. Naast de reguliere aanpak op het gebied van openbare orde en veiligheid zijn daarin als hoofdthema’s opgenomen: zorg & veiligheid, jeugd & veiligheid, ondermijning en de gedigitaliseerde criminaliteit. In de Programmabegroting 2023-2026 zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het IVP.

De verder terugtrekkende beweging (onder meer veroorzaakt door de aanhoudende personele schaarste) van onze veiligheidspartners, zoals politie, OM en GGZ heeft als gevolg dat een steeds groter beroep gedaan wordt op een bestuursrechtelijke aanpak. Deze verschuiving legt extra druk op de gemeentelijke uitvoeringsorganisatie.

Ook bij de afdeling Toezicht was sprake van personele schaarste mede als gevolg van uitval na corona en krapte op de arbeidsmarkt. Er is vooral inzet gepleegd op de opvolging van meldingen en de aanpak van overlast en openbare orde problematiek. Door de schaarste konden minder regulier planbare controles plaatsvinden op het gebied van onder andere parkeren en horeca. De elementaire veiligheidszorg in Ede is niet in het geding gekomen.

Veiligheidsregio Gelderland Midden
In 2022 is de Wet op de Veiligheidsregio's geëvalueerd. Mede op basis van de gevraagde grote inzet en ervaringen met de grote crises van de afgelopen jaren worden de brandweer, crisisbeheersing en informatievoorziening van elkaar gescheiden en versterkt. De verdere uitwerking hiervan volgt in 2023 en verder.

De veiligheidsregio heeft in 2022 onderzoek laten uitvoeren naar de toekomstbestendigheid van de bedrijfsvoering. De uitkomsten van dit onderzoek zullen naar verwachting in de komende jaren van invloed zijn op de gemeentelijke inwonersbijdrage.

In 2022 is voorbereidend onderzoek uitgevoerd voor de nieuw te bouwen brandweerkazerne aan de Peppelensteeg. De aanbesteding voor het bouw- en het projectmanagement is opgesteld. Er wordt toegewerkt naar de kredietaanvraag in 2024 voor de verdere realisatie.

De brandweerkazerne Otterlo is verouderd en voldoet niet meer aan de ARBO-normering. In 2022 is in afstemming met de VGGM in beeld gebracht wat dit ruimtelijk, financieel en operationeel betekent en zijn potentiële locaties in kaart gebracht. Er wordt toegewerkt naar de kredietaanvraag in 2023 voor de bouw.

Financieel overzicht programma

Bedragen x € 1.000

Rekening 2021

Primitieve begroting 2022

Actuele begroting 2022

Rekening 2022

Verschil Act. begr./Rek. 2022

Lasten

Veiligheid en Toezicht

13.737

N

12.914

N

14.891

N

14.765

N

126

V

Totaal lasten

13.737

N

12.914

N

14.891

N

14.765

N

126

V

Baten

Veiligheid en Toezicht

1.712

V

807

V

1.016

V

1.202

V

187

V

Totaal baten

1.712

V

807

V

1.016

V

1.202

V

187

V

Saldo baten en lasten

12.024

N

12.107

N

13.875

N

13.562

N

313

V

Storting reserve

28

N

0

N

0

N

0

N

0

N

Onttrekking reserve

291

V

184

V

235

V

242

V

8

V

Resultaat

11.761

N

11.922

N

13.641

N

13.320

N

321

V

Lasten, baten en saldo

schaal x €1.000

14.765

3,0 %

1.445

0,3 %

Deze pagina is gebouwd op 05/30/2023 10:55:04 met de export van 05/24/2023 08:49:11