Paragrafen

Grote projecten

Doel
De Parklaan is nodig voor een goede ontsluiting van de nieuwe ontwikkelingen op de Kazerneterreinen, de Spoorzone, World Food Center en het ENKA-terrein. De Parklaan biedt een oplossing voor verkeerskundige problemen aan de oostkant van Ede en is onderdeel van de KennisAs Ede-Wageningen.

Stand van zaken
Het project Parklaan beschikt voor het hele tracé over een onherroepelijk bestemmingsplan en vergunning wet Natuurbescherming. De Parklaan kent verschillende onderdelen met hun eigen dynamiek voor ontwerp en uitvoering:

  1. Noord en Zuid; rotonde N224 tot ontsluiting Mauritskazerne - Klinkenbergerweg en ontsluiting Mauritskazerne tot de Poortwachter bij de Dr. W. Dreeslaan.
  2. Kruispunt ontsluiting Mauritskazerne - Klinkenbergerweg.
  3. Kruispunt de Poortwachter, aansluiting Dr. W. Dreeslaan op de A12.
  4. Carpoolplek Maanderdijk.
  5. Theehuis Hoekelum.

Ad 1 - De aanbesteding voor dit deel is medio 2021 afgerond met de gunning. Helaas heeft de uitvoering van het project vertraging opgelopen.

Oorzaken vertraging
Oorzaken van de vertraging is het aantreffen van eekhoornnesten en de verlegging van meerdere kabels en leidingen voordat de Parklaan aangelegd kan worden:

  1. Bij het kappen van de bomen in het najaar 2021, zijn in verschillende bomen op het tracé eekhoornnesten aangetroffen. Dat betekende dat die bomen en in een straal daaromheen de bomen niet gekapt mochten worden tot het moment dat de nesten leeg zijn. Nadat de eekhoorns hun nesten hebben verlaten, zijn de laatste bomen tussen het Simon Stevin Kazerneterrein en Nieuwe Kazernelaan begin september 2022 gekapt. Het later kappen dan gepland betekende dat het werk in deze gebieden tot die tijd stillag.
  2. Op grote delen van het tracé van de Parklaan moeten kabels en leidingen worden verlegd. Deze verleggingen moeten grotendeels plaatsvinden voordat de Parklaan kan worden aangelegd. Bijvoorbeeld omdat deze onder de toekomstige weg, fietspad of stoep komen te liggen. De voorbereidingen voor deze benodigde verleggingen zijn geruime tijd geleden gestart. Helaas is desondanks toch vertraging ontstaan en zijn uitvoeringstermijnen langer dan op voorhand ingeschat. Het gevolg is dat de aanleg van de Parklaan later is gestart. Het gaat om meerdere delen van de weg, waaronder de Edeseweg en Bennekomseweg.

Uitvoeringsplanning
Met de aannemer is in maart 2022 een proces gestart om de uitvoeringsplanning te herzien, passend bij het oplossen van de verschillende issues. Hiervoor zijn verschillende scenario’s voor de uitvoering in beeld gebracht. Dit heeft in juli 2022 geresulteerd in versie 5.0. Die versie was basis voor de informatie aan de gemeenteraad en voor verdere optimalisaties. Om te kunnen starten met de aanleg van het noordelijke deel, is de onderliggende planning vastgesteld.

Het resultaat van de versie 5.0 is dat niet in maart 2022, maar in oktober 2022 gestart is met de feitelijke aanleg van de weg. Op dat moment waren de voorbereidende werkzaamheden, zoals kappen van laatste bomen en explosieven- en bodemonderzoek afgerond. Openstelling van de gehele weg is voorzien in februari/maart 2024, oplevering rond de zomer van 2024.

De aannemer heeft het tracé opgedeeld in 3 delen; noord, midden en zuid:

  • Noord: De planning is vastgesteld, de werkzaamheden buiten zijn gestart.
  • Midden: De werkzaamheden van de aannemer zijn gecombineerd met de werkzaamheden van nutspartijen, het warmtebedrijf en een rioolvervanging. Hiermee is de scope van de werkzaamheden op dit deel verruimd met werkzaamheden die niet noodzakelijk zijn voor aanleg van de Parklaan, maar door deze in combinatie uit te voeren wel het beste voor Ede zijn. Het hiertoe benodigde verkeerssysteem treedt per 16 januari 2023 in werking, vanaf dan starten de gecombineerde werkzaamheden op dit tracé.
  • Zuid: er wordt nog beschouwd wat het meest logische moment is om dit weg deel aan te leggen. De doorlooptijd van de aanleg wijzigt daarmee niet en heeft ook geen impact op de eindoplevering.

Ad 2   - Het kruispunt is in 2021 opgeleverd
Ad 3   - Het kruispunt is in 2020 opgeleverd.
Ad 4   - Carpoolplek is begin 2021 opgeleverd.
Ad 5   - Verplaatsing en renovatie is eind 2022 afgerond. Het proces tot verkoop van het theehuis start in Q1 2023.

Financiën
De gemeenteraad heeft in totaal € 66,970 miljoen beschikbaar gesteld. Dat is inclusief het krediet om de maatregelen uit het handboek KennisAs uit te voeren. Er is sprake van een sluitende businesscase. Punt van aandacht blijven mogelijke prijsstijgingen in de markt. De vertragingskosten tijdens de planvorming zijn vooralsnog taakstellend opgenomen in de businesscase.

2022

Begroot

Werkelijk

Verschil

Toelichting

Kosten

15.798

6.262

9.536

Op tracé Noord/ Zuid is vertraging ontstaan, zie ad 1 in de tekst. Daardoor zijn er minder uitgaven geweest in 2022.

Opbrengsten

7.526

7.001

525

Het merendeel van de opbrengsten bestaat uit vooruitontvangen subsidies die vrijvallen vanaf de balans. De opbrengsten zijn een half miljoen lager omdat vrijval ter hoogte van de kosten plaatsvindt.

Het voordelige resultaat in 2022 is administratief van aard en heeft geen effect op het verwachte projectresultaat Parklaan. De kosten worden in een later stadium alsnog gemaakt.

Nominale bedragen x € 1 miljoen

Investering

Dekking

Gerealiseerde boekwaarde

42,2

Provincie Gelderland (GSO-4 en MIAM)

6,5

Nog te maken kosten

24,7

Provincie Gelderland (NSL, luchtkwaliteit)

0,6

Bijdrage algemene dienst gemeente Ede

58,3

Bijdragen derden t.b.v. realisatie Poortwachter

3,1

Dotatie naar project Spoorzone Ede

-3,6

KennisAs

2,0

Totaal

66,9

66,9

Resultaat (reëel)

0

Risico’s
Binnen het beschikbare krediet is geen risicoreserve begroot. Het risicodossier wordt periodiek geactualiseerd. Het voordoen van de risico’s leidt mogelijk tot onvoldoende budget voor de realisatie van de Parklaan. De risico's worden meegenomen in de berekening van het benodigde weerstandsvermogen van de gemeente. Om sturing te houden op de risico’s zijn afspraken gemaakt hoe om te gaan met een nieuw risico, de waardering en het benoemen, actualiseren en monitoren van beheersmaatregelen.

Extreme prijsstijgingen
Om de extreme prijsstijgingen als gevolg van de oorlog in Oekraïne en Covid, op te vangen is in de Programmabegroting 2023-2026 bij de vorming van de stelpost ‘prijsstijgingen’ rekening gehouden met een nadeel voor de Parklaan. In het eerste kwartaal 2023 staan gesprekken gepland met de aannemer om te bezien welk bedrag contractueel in rekening gebracht mag/ kan worden.

Deze pagina is gebouwd op 05/30/2023 10:55:04 met de export van 05/24/2023 08:49:11