Om snel en goed in te kunnen spelen op de veranderende samenleving gaan wij ons werk ook op een andere manier organiseren. De Nieuwe WERKelijkheid helpt hierbij. Medewerkers van de gemeente Ede werken gedeeltelijk op kantoor, gedeeltelijk vanuit huis of elders. Dat hangt af van de aard van de werkzaamheden en kan dus per afdeling of medewerker verschillen. Individueel werk doe je vooral thuis.
Bijeenkomsten, overleggen en ontmoetingen met collega’s zijn mogelijk op de gemeentelijke werkplekken. Bij groepsafspraken en vergaderingen wordt rekening gehouden met zowel fysieke als virtuele deelname. Digitale hulpmiddelen voorzien in communicatie en samenwerking op afstand. Daarom zorgen we voor de middelen die nodig zijn voor een goede werkplek thuis. Dus ook de digitale hulpmiddelen die nodig zijn om efficiënt, effectief en creatief met collega’s, partners en inwoners in verbinding te blijven. Alle benodigde informatie, dossiers en software zijn beschikbaar om onafhankelijk van plaats je werk te kunnen doen. Daar waar nodig (bijvoorbeeld inclusie) creëren we maatwerk. Leidinggevenden organiseren, motiveren en creëren een gezonde werkomgeving, zodat collega’s zich goed voelen en uitstekend kunnen functioneren. De arbeidsvoorwaarden gaan we op deze situatie toespitsen. In 2022 is er een vlekkenplan opgesteld waarin alle wensen van de verschillende teams zijn opgehaald en verwerkt. Vaststelling en nadere uitvoering van dit vlekkenplan zoals inrichting, verbouwing, aanpassing en verhuizing staan gepland in 2023. Daarnaast is er in 2022 door het DT een voorgenomen besluit genomen inzake een regeling mobiliteit. Dit besluit ligt nu ter instemming voor aan de OR; daarnaast moet er overeenstemming plaatsvinden met de vakbonden (lokaal overleg). Men verwacht in het eerste kwartaal van 2023 duidelijkheid te hebben over de exacte uitvoering van de regeling.